رضا سلطان زاده مدير مسئول آیینه یزد

رضا سلطان زاده
مدير مسئول آیینه یزد
روز پنج شنبه 11/3/91 نامه‌اي به دفتر آيينه يزد از طريق نمابر ارسال گرديد كه در آن اعضاي شوراي شهر از استاندار به خاطر تلاش وي در جهت كلان شهر شدن مركز استان سپاسگزاري كرده بودند.
با خود گفتم تاكنون چندين بار از جمله در تاريخ 19/2/91 مقاله‌اي با عنوان «چگونگي اجراي قانون در شهرداري يزد» در اين ستون با مستنداتي از عملكرد شهرداري يزد انتقاد شد و شگفت آن كه تاكنون پاسخي دريافت نگرديد. آيينه يزد كه از خط و سليقه سياسي خاصي دستور نمي‌گيرد و سعي مي‌كند مستقل عمل نمايد آيا سزاوار است از كنار خبر واصله از شوراي شهر بگذرد.
نكته ديگر اينكه اگر افرادي به كتاب هاي«تاريخ جرايد و مجلات ايران»، «تاريخ تحليلي مطبوعات ايران» «تاريخ مطبوعات و ادبيات ايران» و «شرح سانسور در مطبوعات ايران» تاليف محمد صدر هاشمي،‌استاد محيط طباطبايي، ‌مستر ادوارد براون و گوئل كوهن مراجعه نمايند در مي‌يابند علي‌رغم امكانات محدود آن ايام و كمبود چاپخانه‌ي مجهز، كامپيوتر و وسايل ارتباطي لازم مطالب و مقالات مربوط به حوادثي كه در يكصد سال پيش و دهه‌هاي قبل اتفاق افتاده و در روزنامه «سفينه نجات يزد و طوفان و.. .» چاپ و منتشر گرديده در آن كتابها و ديگر تاليفاتي كه در اين زمينه به رشته تحرير درآمده ثبت و ضبط شده است و مردم درباره آنها تجزيه و تحليل مي‌نمايند و از وابسته و غير وابسته، از صداقت و شجاعت و يا ترسو و جيره خوار بودن نويسندگان آنها ياد و اظهارنظر مي‌كنند كه كدام يك از آنها به وظيفه و رسالت مطبوعاتي خويش عمل نموده‌اند، بنابراين به طور قطع در آينده دور و نزديك بررسي كنندگان نشريات و رسانه‌هاي مكتوب اين زمان نيز مي‌گويند در حالي كه به انتقادات آيينه يزد از سوي شهرداري پاسخي در خور داده نشده چرا مدير مسئول آن حاضر شد تقدير نامه‌اي از مقامات استان در جهت كلان شهر شدن يزد را بدون توضيح چاپ كند و از اعتراضات گذشته در اين زمينه دم نزند؟
ضمن قدرداني از يكايك كارگران خدماتي، كاركنان و ماموران شهرداري كه با احساس مسئوليت و وظيفه شناسي براي مردم در جهت پيشبرد آباداني و آسودگي و آرامش شهروندان و ساكنان دارالعباده تلاش مي‌كنند و با احترام و سپاس از كليه دست اندركاراني كه در ساخت و راه اندازي پل‌ها، ميدان‌ها و به طور كلي پروژه‌هايي كه طي اين سال‌ها براي آباداني اين شهر و منطقه احداث يا تكميل نموده و به بهره برداري رسانده‌اند، و تشكر از دست‌اندركاراني كه جهت پيشبرد امور در شهرداري و سازمان‌هاي تابعه تلاش كرده‌اند بايد اذعان كرد روزنامه نگاران و شهروندان حق دارند از اعضاي شوراي شهر و يا مسئولان ذي ربط پرسش‌هايي از اين قبيل مطرح و درخواست پاسخگويي نمايند.
به عنوان نمونه بر اساس آنچه عده‌اي درباره حضور يا عدم حضور در محل خدمت و يا سفربه ديگر مناطق ديگر براي ادامه تحصيل شهردار نقل مي‌كنند بايد پرسيد: در دو ماه و نيم اخير شهردار يزد چه مدت به ماموريت و مسافرت رفته، چند روز در محل كار حضور داشته، چند بار از شهرداري‌هاي منطقه و سازمان‌هاي شهرداري يزد براي بررسي نيازها و يا حل مشكلات از سطح شهر بازديد نموده و چه گزارشي در اين زمينه به شورا يا جهت اطلاع مردم ارائه داده و چند شب از اين 75 شبانه روز در شهر محل مديريت خود بيتوته نموده است؟ اگر براي انجام ماموريت خاصي يا دريافت مصوبه‌هايي براي توسعه شهر يا درخواست و اختصاص بودجه‌اي در جهت پيشرفت منطقه به تهران يا شهرهاي ديگري مسافرت داشته چه نتيجه‌اي عايد مردم گرديده است؟ اگر حداقل يك بار چنين گزارشي از سوي دفتر شهردار تهيه و تنظيم و منتشر گردد جلو پخش شايعاتي از اين قبيل گرفته مي‌شود و يا مردم در مي‌يابند اين مطالب صحت داشته است.
در خبرها مي‌خوانيم و مي‌بينيم به مردم منطقه‌اي كم جمعيت گفته مي‌شود همانند اجدادتان آمار جمعيت اضافه كنيد يا مي‌گفتند به هر نوزادي يك ميليون تومان پرداخت مي‌گردد، امكانات زندگي از قبيل مسكن و وام و تسهيلات... در اختيار خانواده‌ها گذاشته مي‌شود، حال فرض كنيم به اين قول و قرارها جامه عمل هم بپوشانند. اما اگر پدران و مادران امكانات كافي ولازم براي تربيت نوباوگان نداشته باشند و يا سعي و تلاش كافي و وافي ننمايند در چند سال بعد، در آن منطقه با چه وضعي و جامعه‌اي روبرو خواهيم بود؟
حال اگر شهرنشيناني در كلان شهر قرار گرفتند و از جذب اعتبارات ويژه‌اي هم برخوردار شدند بايد مردم مشاهده كنند محل سكونتشان در اين چند سال چه پيشرفت‌هايي داشته يا براي آباداني در مورد بافت فرسوده شهر چه اقداماتي صورت گرفته، بافت تاريخي در چه جايگاهي قرار دارد، وضعيت آسفالت كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر چگونه است؟ و بعد از يك يا چند ساعت بارندگي با چه وضعي روبه رو مي‌شود؟ يا در اين سالها كه تعداد معاونت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به شهرداري يزد به دو برابر افزايش يافته و هزينه‌هايي بر دوش مردم، افزون از پيش گذاشته شده شهروندان چه بهره‌اي برده‌اند؟
آيا پيش از رسيدگي به نيازهاي فراوان واقعي شهروندان در سطح شهر از كيسه همان مردم و از محل بيت‌المال به دكوراسيون و تجملات اتاق مديران در شهرداري نپرداخته ايم؟
عموم مردم اعم از كارمند و معلم و حقوق بگير و غيره مي‌دانند در اين ده سال عوارض به مراتب بيشتر از حد متعارف رشد داشته اكنون آيا قرار است با كلان شهر شدن و با بعضي از مديريت‌هاي فعلي چه دردي از مشكلات و معضلات همشهريان درمان گردد؟ و آيا با اين تغيير و بهانه بازهم به عوارض‌هاي گوناگون، جهشي يا خداي ناكرده تصاعدي اضافه خواهد شد؟
آيا براي جلوگيري از ساخت و سازهاي فراوان بي‌كيفيت در سطح شهر به ويژه سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي چه اقدام موثري انجام شده است؟
آيا جهت به روز كردن طرح تفصيلي شهر كه بيش از20 سال از زمان ابلاغ آن مي‌گذرد چه اقداماتي صورت پذيرفته و آيا طرح تفصيلي جديدي كه جوابگوي نيازها و ترسيم كننده آينده درخشاني براي شهر يزد مي‌باشد تهيه خواهد شد؟
آيا تاكنون مردم در جريان موازي كاري‌هاي شهرداري قرار گرفته‌اند؟
آيا ولي نعمتان كه در سخنراني‌ها به آنها اشاره مي‌شود نبايد بدانند كدام يك از خيابان‌هاي يزد بعد از گذشت يك يا دو سال كه از عمر آسفالت آن گذشته سالم مانده است؟
اگر افرادي در ازاي دريافت مبالغ قابل توجهي طرح‌هايي را به شهرداري تحويل ‌داده كه پس از بررسي مشخص شده فقط نام شهر و ديار قبلي را پاك كرده و اسم يزد را بر بالاي صفحه اول آن نوشته‌اند، يا هزينه‌هاي اضافي كه در بعضي از معاملات، توافقات، موازي‌كاري‌ها، مناقصه‌ها، احداث خيابانها و پل‌ها پرداخت گرديده و احياناً تخلفاتي در اين زمينه‌ها صورت گرفته در كجا و به چه صورت بررسي شده، نتيجه كار چه بوده و عوارض دهندگان چگونه از اين مسائل و رخ دادها بايد آگاه شوند؟
اگر نامه‌اي كه در شهرداري حداكثر 40 – 30 روزه بايد پاسخ آن را داد اما با گذشت سه، چهار ( 4-3 ) برابر اين مدت تاكنون متقاضي، پاسخ خود را دريافت ننموده و حداقل هفته‌اي دوبار هم به مسئولان امر مراجعه مي‌نمايد و همان پاسخ كليشه‌اي كه هنوز نامه شما تايپ يا امضاء نشده، مي‌شنود بالاخره بايد به چه فرد يا افراد يا چه مرجع و يا صاحب نفوذي مراجعه نمايد؟
آيا نبايد به مردم اعلام گردد شهرداري يزد ماهيانه براي تبليغات و به ويژه چاپ و نشر «يزد آوا» چه مبلغ هزينه مي‌نمايد؟ و آيا راه‌هاي بهتر و مناسب تري نيست كه مردم به نشريات و مطبوعات توجه بيشتري مبذول نمايند؟
نگارنده اين سطور با احترام خاصي كه براي تمامي منتخبان مردم در شوراي شهر قائل است در صورتي كه نحوه مديريت شهري در يزد آن طور كه بايد و شايد مورد نياز و انتظار در همه زمينه‌ها نيست پيشنهاد مي‌نمايد اعضا ضمن دعوت از چند نفر كارشناس و آگاه به مسائل اجتماعي و مديراني كه در دوره‌هاي مختلف بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در اداره شهرداري تخصص دارند و پيشرفت شهر و ديار خود را برتر از وابستگي خطي و سياسي به اين يا آن گروه مي‌دانند جلساتي تشكيل دهند و در حد امكان نظريات و حتي انتقادات و اعتراضات مردم را بشنوند تا اگر به راه‌هاي بهتري در اداره امور شهري دست يافتند بتوانند در جهت بهبود و رفع مشكلات موجود قدم‌هاي موثرتري بردارند و روش‌هاي موفقيت آميز فعلي را نيز تقويت و در كنار آن اين نكته را روشن نمايند كه آيا « درگوشي و پچ پچ كردن» گروهي از مراجعان به شهرداري مبني بر اينكه بعضي از اعضاي شورا در جهت منافع شخصي بر خلاف قانون عمل نموده‌اند صحت دارد يا خير؟
اميد است دلسوزان جامعه، مسئولان امر، متصديان ‌سازمان‌هاي عريض و طويل نظارتي موجود در ادارات و نهادها و استانداري بيش از گذشته به مندرجات روزنامه‌ها توجه داشته باشند، بعضي از رسانه‌ها نيز خود سانسوري نكنند و مشكلات ساكنان شهر را بازگو نمايند، همه دست به دست يكديگر بدهند كه در اين صورت خداوند يار و ياور تلاش كنندگان خواهد بود و مردم نيز رضايت بيشتري خواهند داشت.
با اين آرزو كه پروردگار متعال به يكايك مسئولان و مديران جامعه اسلامي توفيق عنايت فرمايد بتوانند به هموطنان خود خدمت نمايند.
حسن ختام مقاله، به درج توضيح بخش پاياني فرمان مظهر عدل و اولين پيشواي شيعيان جهان حضرت علي (ع) به مالك اشتر پيرامون آباد نمودن شهرها اختصاص مي‌يابد:
«آنجا كه مولاي متقيان از خداوند سبحان مي‌خواهد كه آثار نيكو و مفيد براي مردم از مالك و خود آن بزرگوار در شهرها يادگار بماند،‌و آثار عام المنفعه و باقيات صالحات به طور كلي از آن دو بزرگوار در طول تاريخ مورد استفاده بندگان خدا واقع شود اين موضوع را هم اميرالمومنين عليه‌السلام در بيان اهداف چهارگانه از اين فرمان و اجراي آن به وسيله مالك اشتر با تعبير – وعماره بلادها يعني آباد نمودن شهرها- فرموده‌اند و بديهي است كه منظور از آبادي شهرها، ساختن عمارت‌ها و كاخ‌هاي مجلل كه انسان‌هايي فقير از نظر ماديات و روحيات در آنها زندگي كنند نيست بلكه مقصود در آوردن شهرها به صورت آشيانه‌اي زيبا و مناسب با نيازهاي حياتي است كه مردم در هيچ يك از لحظات زندگي با درد جانكاه نوميدي و اختلال حيات مستند به سوء مديريت سياسي در ساختن آشيانه زيباي زندگي احساس زجر ننمايند...»1

پي نوشت:
1- «حكمت اصول سياسي اسلام»، علامه محمد تقي جعفري، صفحه 278-277

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا